بررسی عملکرد پهنای باند و مقدار حافظه در عملکرد کارت‌ گرافيک
نوشته شده توسط : توحید یوسف زاده

اشاره :
محبوبيت بازي‌هاي کامپيوتري در بين نوجوانان و جوانان در کشور‌هاي توسعه يافته و همينطور در حال توسعه روز به روز در حال افزايش است.


مقدمه
در بين کنسول‌هاي مختلف بازي‌، شمار زيادي از افراد، از کامپيوترهاي شخصي براي اين منظور استفاده مي‌کنند. چنين کامپيوتر‌هايي براي اجراي بازي‌هاي کامپيوتري مدرن در بهترين حالت، بايد داراي  پردازنده‌هاي قدرتمند،حافظه اصلي با سرعت و حجم مناسب و از همه مهم تر کارت گرافيک به روز و سريع باشند.
آمار و تجربه در بين فروشندگان قطعات سخت افزاري کامپيوترهاي شخصي، نشان مي‌دهد بيشتر افرادي که از کامپيوترهاي شخصي خود براي اجراي بازي‌هاي کامپيوتري نيز استفاده مي‌کنند، هزینه ای بين 90 الي 150 هزار تومان را براي خريد کارت گرافيک کنار مي‌گذارند.
حال جالب است بدانيد، بيشترين تنوع در بين کارت‌هاي گرافيک با مدل‌هاي يکسان از نظر سرعت و حجم حافظه و ... در اين محدوده قيمت وجود دارد. لذا همواره در بين خريداران نوعي دو دلي وجود دارد که انتخاب نهايي را مشکل مي‌سازد.
در اين مقاله قصد داريم با اتکا به تست‌هاي استاندارد و مختلف انتخاب را براي شما آسان‌تر سازيم.

در اين تست نيز برتري 40% درصدي، با مدل 512MB DDR3 است.

تست(Call of Juarez (DX 10.0
اين بازي يکي از بازي‌هاي پرفروش و در عين حال مدرن که در بسياري از منابع معتبر تست و بررسي سخت افزار، مرجع معتبري براي تست کارت‌هاي گرافيک است.


شکل 8

 

در اين تست نسبتا سنگين نيز برتري 42% درصدي مدل 512MB DDR3 مشهود است. در واقع نتيجه به دست آمده براي هر دو مدل به دليل کم بودن FPS مناسب نيست، ولي هدف اصلي ما از اين تست تحت فشار قرار دادن هر دو مدل بود که به خوبي محقق شده است.

تست(Crysis warhead (DX 10.0
بدون شک، شاهکار کمپاني Crytek با بهره گيري از موتور گرافيکي قدرتمند Cry Engine تا به امروز، بهترين بازي از لحاظ گرافيکي است، در اين بازي کامپيوتري از آخرين تکنولوژي‌هاي سايه پردازي، سايه زني رنگ‌ها و همين طور جلوه‌هاي واقع گرايانه تصوير براي داشتن طبيعي‌ترين صحنه‌ها، استفاده شده است.


شکل 9

در اين تست نيز مدل 512MB DDR3 با اختلاف 33% درصدي، عملکرد بهتري نسبت به مدل 1GB DDR2 داشت.

تست(DEVIL MAY CRY 4 (DX 10.0
اين تست نيز، به دليل استفاده از جلوه‌هاي واقع گرايانه بسيار مهيج و طرفداران کثير اين بازي، در بسياري از منابع تست و بررسي قطعات سخت افزاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


شکل 10

در اين تست نيز، باوجود برتري  35% درصدي مدل 512MB DDR3، جايي براي بحث باقي نمي‌ماند.

تست(Far Cry 2 (DX 10.0
Far Cry 2 نيز با بهره بردن از موتور گرافيکي Cry Engine از آخرين تکنولوژهاي گرافيکي به کار رفته در بازي‌هاي کامپيوتري مدرن، پشتيباني مي‌کند، در اين بازي کامپيوتري شما مي‌توانيد دورنمايي چند کيلومتري از جنگل‌هاي آفريقا را به همراه نور پردازي مثال زدني، مشاهده کنيد.


شکل 11

در آخرين تست اين مقاله نيز، کماکان مدل 512MB DDR3 حدودا 25% عملکرد بهتري نسبت به مدل   1GB DDR2 داشت.

نتيجه نهايي
همانطور که  نتايج تست‌ها نشان مي‌دهد، به طور ميانگين مدل 512MB DDR3 حدودا 34% از مدل 1GB DDR2  نتايجي بهتري کسب کرده است. در واقع حجم حافظه بيشتر حتي در رزوليشن‌هاي بالا نتوانست به هيچ وجه، ضعف پهناي باند حافظه را جبران کند. از سوي ديگر اگر نتايج را به صورت موشکافانه بررسي کرده باشيد، و احيانا از طرفداران بازي‌هاي کامپيوتري باشيد، متوجه خواهيد شد که مقدار فريم در ثانيه (FPS) در اکثر تست‌ها کمتر از مقدار قابل قبول براي داشتن حداقل کيفيت مطلوب براي اجراي بازي‌هاي مورد نظر است ( اگر آستانه کيفيت مطلوب را 20FPS در نظر بگيريم ). در نتيجه، حتي براي داشتن کيفيتي مطلوب‌تر، بايد رزوليشن و جزئيات کمتري را براي اجراي قابل قبول بازي‌هاي کامپيوتري نام برده، به کار بگيريم.
 در واقع اينطور مي‌توان نتيجه‌گيري کرد که در کاربردهاي معمولي، نظير بازي‌هاي کامپيوتري، نرم‌افزار‌هاي فني مهندسي رايج و... حجم بيشتر حافظه گرافيکي Local،  نسبت به مقدار استاندارد تعيين شده توسط کمپاني سازنده پردازنده گرافيکي، در کارت‌هاي گرافيک رده متوسط و رده ضعيف، به هيچ وجه راهکار مناسبي براي افزايش کارايي نهايي نيست. از طرفي ديگر همانطور که قبلا اشاره کرديم، کمپاني‌هاي تولید کننده کارت‌هاي گرافيکي براي کنترل قيمت تمام شده مدل‌هاي ياد شده، با افزايش حجم حافظه گرافيکي، از حافظه‌هايي با سرعت کمتر استفاده مي‌کنند که در نهايت کاهش پهناي باند حافظه را به دنبال دارد. اين امر نيز همانطور که در اين تست و بررسي ديديم، نتيجه خوبي را به دنبال ندارد.
و سرانجام، در سخن پاياني مي‌توان به اين نکته اشاره کرد که در کارت‌هاي گرافيکي امروزي که پردازنده‌هاي گرافيکي نقش بسيار بيشتري نسبت به پردازنده مرکزي در اجراي جلوه‌هاي سه بعدي دارند ، حجم حافظه گرافيکي بيشتر نمي‌تواند عاملي براي برتري باشد، بلکه پهناي باند حافظه است که نقش محوري تري در اين امر دارد.

اين 2 مدل کارت گرافيک اسپارکل را شرکت محترم شرکت فاره رايانه فرد جهت تست و نگارش مقاله در اختيار لابراتوار ماهنامه رايانه خبر قرار داد که بدين طريق از اين همکاري، صميمانه قدرداني مي‌گردد.




:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 30 / 6 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: